cakes.cupcakes.confection

Foto saya
Senai, Johor, Malaysia
*chocolate cake*red velvet cake*rainbow cake*cheese cake*butter cake*marble cake*

Isnin, 23 Januari 2012

nasi ayam che sue

Salam.....
menu tengahari adala dlm mggu ni kot....nasi ayam che sue..hehehe...
sbenonya saya suka tol wt nasi ayam ni....simple jek, x menyusahkan n anak2 pon suke makan...bertambah2...kalo x payahnye diorg nak makan nasi...okla kali ni saya kongsikan skit resepi nasi ayam versi saya sendiri setelah berpengalaman bertahun tahun tgk mak n ayah saya masak nasi ayam n mak mertua saya pye versi...saya gabungkan maka jadilah versi saya..versi che sue sendiri.

Nasi Ayam Che Sue
Bahan-bahan
untuk nasi
- 2 Cawan beras
- 1 ulas bawang besar
- 3 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- rempah tumis
- dua helai daun pandan
- 3 ketul ayam
-air untuk memasak nasi secukupnya...

Cara-cara
- basuh beras n sukat airnya
- dalam kuali, tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan rempah tumis sehingga naik bau
-bahan tumisan yang dah siap masak tu masukkan dalam periuk nasi
- masukkan skali daun pandan dan ayam dan jgan lupe garam secukupnya..

Bahan Ayam Goreng
- ayam setengah ekor
- sesudu kicap pekat
- sesudu sos tomato/cili
- garam dan kunyit secukupnya

Cara-cara
- ayam dibasuh bersih dan toskan
- perapkan ayam dengan kesemua bahan2 selama sejam
- goreng ayam dengan api sederhana je..panas sangat takut hangus je lebih nnti..

Bahan Sup
- 1 biji bawang besar
- 3 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- rempah tumis
- sesudu rempah sup
- tulang2 ayam
- air secukupnya
- garam secukupnya

Cara-cara
- tumiskan kesemua bahan sehingga naik bau
- masukkan ayam dan air
- tunggu mendidih baru masukkan garam secukup rasa

Bahan Sos
- 5biji lada besar
- 1 sudu makan cuka
- 2 sudu gula
- 3 ulas bawang putih
- sebiji bawang besar
- sesudu besar cili kering yang dikisar

Cara-cara
- kisarkan kesemua bahan2 dan masakkan dengan api sederhana
- kalo boleh sos ni dimasak lama untuk bagi sedap n tahan lama..

HAAA apa lagi...resepi dah ada...nampak panjang berjela je kan...slalunya saya wat nasi ayam ni kalo nak tumis bahan2 2 saya tumis sklai arung jek n bahagi dua. 1utk sup dan 1 utk nasi..so x pyh nak tumis smpai dua kali...masukkan kat dlm periuk nasi separuh n lps tu trus masak sup...dah siap 2 bende...kan mudah...

Hmmm okla setakat ni je resepi yang sempat saya kongsikan...selamat mencuba....


Berminat???
che_sue82@yahoo.com
013-6169130

CHE SUE DELIGHTS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan